اخباروگزارشات کارگری5تیر1393

 

- بازهم در باره حکم های ناعادلانه ای که برای اعضای کمیته هماهنگی صادر شد!

- آیا امکان لغو کار کودک وجود دارد؟چگونه؟

- عدم پرداخت 6ماه حقوق 400 کارگر شرکت پایندان فاز 13 عسلویه

- هر 16 روز یک کارگر معدن در معادن کشور میمیرد

- مرگ دو کارگر ایرانی در شهر سلیمانیه اقلیم کُردستان عراق

- اعتراض کارگران استرالیا نسبت به تصویب بودجه های غیرکارگری

بازهم در باره حکم های ناعادلانه ای که برای اعضای کمیته هماهنگی صادر شد!

امروز دیگر بازداشت و محاکمه کارگران و فعالین کارگری در ایران به امری مرسوم تبدیل شده است و آنها به اتهام های بی اساس و واهی توسط مقام های قضائی به زندان محکوم می شوند. کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری هم به عنوان یک تشکل مستقل کارگری از این قاعده مستثنی نبوده و بارها اعضای اش تحت تعقیب و زندانی شده اند. هم اکنون محمد مولانایی، واحد سیده، یوسف آبخراباد و افشین ندیمی از اعضای کمیته هماهنگی در شهرهای مهاباد و کامیاران در حال سپری کردن دوران محکومیت خود هستند و حسن رسول نژاد، جمال میناشیری، هادی تنومند، قاسم مصطفی پور، ابراهیم مصطفی پور، محمد کریمی و غالب حسینی از اعضای شهرهای بوکان و سنندج، محکومیت شان به تائید دادگاه تجدید نظر رسیده و باید به زندان بروند.همان طوری که کمیته هماهنگی بارها به اطلاع افکار عمومی رسانده، اتهام های وارده به فعالین کارگری و اعضای خود را پرونده سازی بی اساس در راستای جلوگیری از فعالیت این تشکل مستقل دانسته است. در حالی فعالین کارگری در شهرهای مهاباد و بوکان به اتهام شرکت در مجمع عمومی 26 خرداد سال 1391 کمیته هماهنگی در شهر کرج محکوم شدند که بسیاری از دوستان ما در شهرهای دیگر، با اثبات حقانیت شرکت خود در این مجمع، تبرئه شدند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری نظیر دیگر تشکل ها ی مستقل کارگری بخشی از دستاوردهای مبارزه کارگران ایران در دهه اخیر برای دستیابی به مطالبات و حقوق پایمال شده شان بوده و فعالیت های این تشکل، در چهارچوب حقوق به رسمیت شناخته شده طبقه کارگر جهانی است. بر این اساس کمیته هماهنگی خود را محق می داند که بر طبق اساس نامه، برای تشکیل مجمع عمومی سالیانه اقدام کند و تشکیل مجمع عمومی در کرج نیز در این راستا بوده است. ما برای اثبات حقانیت خود به عنوان یک تشکل کارگری، چند ماه مانده به مجمع عمومی، طی یک نامه رسمی از وزارت کار تقاضای اختصاص مکانی برای تشکیل مجمع سالانه کرده بودیم و پس از پاسخ منفی این نهاد دولتی، تصمیم به برگزاری مجمع عمومی گرفتیم. یکی دیگر از اتهام هائی که به دوستان محکوم شده ما در شهرهای مهاباد و بوکان زده شده، غیر قانونی بودن کمیته هماهنگی و وابستگی آن به احزاب اپوزیسیون دولت ایران است. برای رد این ادعا همین کافی است که طی هشت سال فعالیت کمیته هماهنگی ما تاکنون از هیچ مرجع قضائی، حکمی مبنی بر غیر قانونی بودن تشکل خود دریافت نکرده ایم. بنابراین چگونه است که اعضای کمیته هماهنگی را باید به دلیل غیر قانونی بودن آن، محاکمه و مجازات نمود؟ و در باره ارتباط و وابستگی کمیته هماهنگی به احزاب اپوزیسیون نیز همان طور که بارها اعلام کرده ایم کمیته هماهنگی تشکلی مستقل کارگری است که تصمیم های خود را از اساس نامه و اراده جمعی اعضای اش می گیرد. ما ارتباط و وابستگی خود را به احزاب و سازمان های مخالف حکومت ایران بارها رد کرده ایم و به شدت تکذیب می کنیم. ما اعضای کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری اتهام های وارده به دوستان خود در شهرهای مهاباد، بوکان، سنندج و کامیاران را بی اساس و واهی می دانیم و حکم های صادره را ناعادلانه می دانیم و خواستار لغو این احکام هستیم.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

93/4/4

آیا امکان لغو کار کودک وجود دارد؟چگونه؟

در آستانه‌ی روز جهانی لغو کار کودک(12 ژوئن) مصاحبه‌ای داشتیم با دو تن از فعالان حقوق کودک، آقایان حسین میربهاری و محمد لطفی که از فعالان جنبش لغو کار کودک هستند و در جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان مشغول به فعالیتند. از آنان درمورد جنبش لغو کار کودک پرسیدیم.

با سلام و تشکر از حضور شما در این بحث. مطابق با آماری که در کنفرانس محو کار کودک در برزیل در سال قبل ارائه شد، ادعا شد از سال 2000 تا کنون کار کودک در سطح جهان سی درصد کاهش داشته است. نظر شما در مورد این آمار چیست؟

لینک متن کامل: http://www.kanoonm.com/1385#more-1385

عدم پرداخت 6ماه حقوق 400 کارگر شرکت پایندان فاز 13 عسلویه

به گفته یکی از کارگران فاز 13 «شرکت پایندان» منطقه عسلویه هنوز نزدیک به 6 ماه از حقوق معوقه حدود 400 کارگر شاغل در این شرکت پرداخت نشده است.

به گزارش5تیرایلنا،این کارگر فاز 13 شرکت پایندان گفت: پرداخت معوقات کارگری بارها توسط کارگران تکرار شده و این خواسته در حالی است که این موضوع ابتدائی‌ترین خواسته آنها را تشکیل می‌دهد.

وی با بیان این‌که شرایط فیزیکی و محیطی حاکم بر کمپ‌ها نیز مطلوب نیست، عنوان کرد: در کنار مسائل مادی مسائل رفاهی – غیرمادی نیز بر بالا بردن روحیه و انگیزه کارگران با شرایط کاری دشوار اثر می‌گذارد.

هر 16 روز یک کارگر معدن در معادن کشور میمیرد

    معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: در هر 16 روز یک معدنچی در معادن کشور می‌میرد.

به گزارش5تیرخبرگزاری دانشجو، جافریان دیروز در آیین افتتاحیه کارگاه کشوری بهداشت معادن که با حضور کارشناسان مسئول بهداشت حرفه ای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در خرم آباد برگزار شد، بیان داشت: بنابر آخرین آمار در هر 16 روز یک نفر معدنچی در معادن کشور بر اثر سانحه ریزش معدن یا سقوط فوت می کند.

 وی با بیان اینکه شرایط کارگران معدن شرایط ویژه ای است و می طلبد که از لحاظ بهداشتی شرایط مختص به این فضا ایجاد شود، افزود: وضعیت کارگران معدن با دیگر کارگران فرق می کند و بیشتر در معرض آسیب قرار دارند.

مرگ دو کارگر ایرانی در شهر سلیمانیه اقلیم کُردستان عراق

دو کارگراهل شهرهای کُردستان ایران که به منظور امرار معاش به اقلیم کُردستان عراق سفر کرده بودند به هنگام کار و حادثه کاری جان خود را از دست دادند.

به گزارش5تیرکُردپا،روز چهارشنبه چهارم تیرماه دو کارگربه نام هادی نقدی و میستیر یوسفی در نزدیکی یکی از روستاهای شهر سلیمانیه بر اثر واژگونی تراکتور جان باختند.

هادی نقدی اهل سنندج و ساکن روستای "بوئین" از توابع شهر بانه بوده که به منظور کار و امرار معاش به اقلیم کُردستان عراق سفر کرده است.

"میستیر یوسفی" اهل بوکان بوده که روز چهارشنبه گذشته در این حادثه به دلیل واژگونی تراکتور بهمراه هادی نقدی در نزدیکی روستای "موسک" از توابع شهر سلیمانیه جان خود را از دست می‌دهد.

اعتراض کارگران استرالیا نسبت به تصویب بودجه های غیرکارگری

15 ژوئن 2014

نزدیک به 40 هزار کارگر در ملبورن، نسبت به تصویب بودجه های ضد کارگری از سوی دولت و کاهش استانداردهای زندگی کارگران دست به اعتراض زدند.

اقدامات اخیر دولت محافظه کاراسترالیا بخشی از برنامه های تهاجمی دولت ها و سرمایه داران در سراسر دنیاست که می خواهند هزینه های بحران اخیر سرمایه داری را بر کارگران تحمیل کنند. سرمایه داران در همه جای دنیا می خواهند کارگران را مجبور کنند در ازای دستمزد کمتر، سخت تر کار کنند تا آنها بتوانند سود بیشتری به دست آورند.

کارگران تنها درصورتیکه به صورت متشکل به عنوان یک طبقه،علیه این وضعیت اعتراض کنند به موفقیت دست خواهند یافت .

منبع : http://aawl.org.au/

ترجمه : کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

4 تیر 1393

پنجم تیرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com